Titel: Udda Verklighet
Författare: Nene Ormes
Serie: Udda Verklighet #1
Sidantal: 254
Utgivningsdatum: 27 maj 2010

TACK STYXX FANTASY FÖR RECENSIONSEXEMPLARET!

I en dröm ser Udda  en kvinna som flyr för sitt liv i spårområdet vid Malmö Central. I jakten efter sanningen bakom drömmen försvinner Uddas vän Daniel spårlöst och när Udda tvingar sig ner i gångarna under spårområdet för att leta efter honom hittar hon en annan verklighet, långt ifrån det vardagliga livet i Malmö. Här finns de Sära - hamnskiftare, gudinnor, orakel  och annat - rivaliserande grupper som är mycket, mycket angelägna om att vinna över henne till sin sida. Uddas gåva att sanndrömma att hon är andra människor och veta vad de tänker är ett hot men lika mycket en möjlighet att kunna påverka framtiden.

I en dröm ser hon Daniel i händerna på en sadistisk varelse som förtär människors minnen som livselixir. Med hjälp av sin nye vän Hemming färdas hon genom rum och tidsepoker hon inte anade fanns för att hitta ett sätt att rädda Daniel medan han fortfarande är i livet.

Udda verklighet är något så ovanligt som en svensk urban fantasy. Här lever Sära, mitt ­ibland de Ordinära, med sitt eget rättsystem, interna stridigheter och med det ständiga hotet att bli upptäckt.

Udda Verklighet fick jag som recensionsexemplar för ett tag sedan och sen dess har den stått i bokhyllan och bara samlat damm. Men i brist på annat som jag ville läsa så kände jag att nu är det dags - nu ska den läsas. Udda Verklighet är definitivt inte en dålig bok, men den kunde ha varit så mycket mer och den lämnade mig inte speciellt imponerad. Det kändes som en sådan bok som är lagom underhållande i stunden men som man sedan helt glömmer bort.

Udda, våran huvudkaraktär fastnade jag aldrig riktigt för, och tyvärr så blev det samma sak med de andra karatärerna. Att de kallades "sära" kändes för mig bara konstigt. Handlingen var okej, men jag blev aldrig riktigt fäst vid den heller. De första 150 sidorna kändes ganska långtråkiga. Men i slutet så hade jag fått ett större intresse för handlingen och jag fann mig att verkligen vilja veta vad som skulle hända.

Det låter som att jag inte gillade den alls, vilket inte stämmer. Vissa stunder var den bra, och fast att den kunde bli lite långtråkig så läste jag ändå ut den på 1 dag. Kommer jag att läsa fortsättningen? Jag tror faktiskt det. Jag vill nog ändå veta vad som kommer hända med Udda och Hemming och resten av gänget.

Betyg: 2.5/5